Grundvaccination häst – se till att ha koll

Med grundvaccination menas de vaccinationer som ger hästen ett fullgott skydd. Med jämna mellanrum ges sedan påfyllnadsdoser, även kallat revaccinering.För hästinfluensa innebär grundvaccinationen tre vaccinationer (A+B+C). När den är klar ska hästen sedan revaccineras (R) varje år.

Grundvaccinering heter de vaccinationer som ger din häst ett fullgott skydd. Med jämna intervall ges sedan påfyllnadsdoser, s.k. revaccinering. Olika tillvägagångssätt gäller för olika vaccin. För hästinfluensa ges en grundvaccination om tre doser vid tre olika tillfällen (A+B+C). När den är klar ges sedan en påfyllnadsdos ( R ) en gång per år. För ett fullgott och godkänt vaccinationsskydd ska hästen påbörja sitt vaccinationsprogram mot hästinfluensa som föl och unghäst alternativt om den inte vaccineras på mer än ett år.

Så här genomförs grundvaccination för hästar

Ovaccinerade hästar har startförbud. Tävlande hästar har startförbud fram till den åttonde dagen efter genomförd B-vaccination. Den behöver då alltså innan ha fått sin första spruta, A-vaccinationen, intervallet till B-vaccinationen är sedan 21-56 dagar. Mellan B och C-vaccinationen är intervallet 90-180 dagar. Direkt efter C-vaccinationen har hästen åter startförbud i åtta dagar. Överskrids de 180 dagarna mellan B och C-vaccination måste hästen grundvaccineras med A+B+C-vaccination enligt ovan.

Revaccinering, överskridna tidsgränser (Påfyllnad grundvaccination för din häst)

För att fortsatt vara startberättigad efter genomförd C-vaccination ska hästen revaccineras (R) inom 365 dagar. Om mer än 365 dagar gått mellan C-vaccination och R-vaccination eller mellan två R-vaccinationer inträder startförbud. Om C- eller R-vaccination utförs inom 21 dagar efter 365-dagarsgränsen upphävs startförbudet på den 22:a dagen. Överskrids även de extra 21 dagarna måste hästen åter igen grundvaccineras med A+B+C-vaccination enligt ovan.

Revaccination

Minsta intervallet för revaccination enligt TR ligger på en gång per år, men en stark rekommendation är att revaccinera alla hästar var sjätte månad. För hästar under 4 års ålder rekommenderas 1:a revaccination redan efter 6 månader. Detsamma gäller för för aktivt tävlande hästar samt vid influensautbrott. Detta gäller, förutom enligt ovan, även hästar som av en eller annan anledning förflyttas ofta. Se till att ha koll som hästägare vad som gäller för just din häst! Följande är Statens Veterinärmedicinska Anstalts (SVA) rekommendation som grundar sig på att ge hästen ett optimalt skydd mot hästinfluensa.

Grundvaccination häst – Håll koll med PreVets app

För att inte missa någon spruta och därmed riskera startförbud – se till att lägga in påminnelser i god tid inför kommande vaccinationer direkt i appen.

PreVet appen hjälper dig att samla och uppdatera all information om dina djur på ett ställe.

Ladda ned appen för häst

Ladda ned appen för hund och katt