Träckprov

Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
För att hålla koll på hästens och betets parasiter är det viktigt att ta träckprov. Så gott som alla hästar bär på parasiter. Det är helt naturligt och behöver inte påverka hästens hälsa negativt. Däremot behöver man försäkra sig om att mängden parasiter inte blir för stor eller att t.ex. betet är smittat och därför tar man prov på hästens avföring, s.k. träckprov. Genom analys där man räknas antal ägg kan man sen enkelt avgöra om hästen behöver avmaskas eller ej.

Några maskar som träckprovet kan påvisa är exempelvis lilla och stora blodmasken, bandmask och spolmask. De avmaskningsmedel som en förskrivande veterinär vid behov kan ordinera skiljer sig åt beroende på vilka parasiter hästen i fråga bär på.

Provtagning är viktigt för att inte avmaska i onödan. Om vi använder avmaskningsmedel fel eller i för stor utsträckning kan maskarna bli resistenta. Den bästa tiden att ta prov på är på våren, innan hästarna släpps ut på bete. Det är även rekommenderat att ta träckprov i samband med att hästarna kommer in från betet, i slutet av sommaren/tidig höst.

Om du väljer att göra träckprovsdiagnostik via Vidilab kan du automatiskt få in dina svar i PreVet. Det gör du enkelt genom följande steg:

1. Klicka på Provresultat högst upp i hästlistan
  2. En lista över alla dina provresultat från Vidilab sedan 2014 visas i listan. De som är olästa visas med fet, grön text.
  3. Klicka på ett provresultat och läs av analysen.
    Provresultatet kommer först som en delrapport och sedan som ett slutrapport.

För att PreVet ska kunna visa dina provresultat behöver du har samma mejladress registrerat på ditt prevetkonto som i Vidilab. Dessutom måste du ha bekräftat din mejladress i PreVet.

Kom ihåg att också lägga in påminnelser inför varje aktuell säsong så du inte missar att avmaska i tid.

PreVet appen hjälper dig att samla och uppdatera all information om dina hästar på ett ställe.

Ladda ner appen till Iphone och Android

Ladda ner appen till Iphone och Android