Vaccination häst – har du koll?

För att hästen ska få ett skydd mot vissa sjukdomar bör den vaccineras. Den vanligaste vaccinationen ges mot hästinfluensa. Att vaccinera är ett enkelt och billigt sätt att skydda sin häst mot smittor. Visste du att vacciner mot olika sjukdomar skyddar din häst olika länge?

För att hästen ska få ett skydd mot vissa sjukdomar bör den vaccineras. Den vanligaste vaccinationen ges mot hästinfluensa. Att vaccinera sin häst är ett enkelt och billigt sätt att skydda den mot smittor. Visste du också att vacciner mot olika sjukdomar skyddar din häst olika länge?

Att missa en vaccination kan innebära att man måste börja om med grundvaccinationer vilket inte bara är mödasamt utan också innebär onödiga kostnader.

Hästinfluensa

Hästinfluensa är en luftburen virussjukdom som är mycket smittsam. Hästar som tävlas måste vara vaccinerade mot hästinfluensa för att få starta. Inte sällan kommer det uppdateringar som innebär förändringar av vaccinationskrav för tävlingshästar. Se därför till att alltid vara uppdaterad på de krav som gäller för just din sport från hästsportsorganisationen inför varje tävlingssäsong.Vaccinationen mot hästinfluensa ska förnyas varje år och i regel vaccineras hästar redan som föl för att få så bra skydd som möjligt

Stelkramp

Alla hästar bör även vaccineras mot stelkramp. Det ger ett bra skydd om hästen drabbas av någon typ av sårskada. Stelkramp orsakas av jordbakterier som utvecklas i syrefattiga miljöer, till exempel djupa sår. Bakterierna bildar ett gift som angriper nervsystemet. Vaccination mot stelkramp bör ges redan till föl, och sedan fyllas på minst var tredje år.

Botulism

På senare år har det blivit allt vanligare att vaccinera sin häst mot botulism. Botulism orsakas av det mycket starka nervgiftet botulin eller botulinumtoxin, ett av de allra mest potenta gifterna som finns. Botulinum produceras av bakterien Clostridium botulinum som trivs bäst i syrefri miljö.Den vanligaste förgiftningsvägen vid botulism hos vuxna hästar är intag av foder eller strö som innehåller toxin. Om jord, gödsel, gammal förna och/eller kadaver kommer med i fodret vid skörden kan bakteriesporerna få goda förutsättningar att växa till. Botulinumvaccination ges en gång årligen.

Virusabort

Många avelsston vaccineras numera mot virusabort under dräktigheten. Abortvirus kan medföra att dräktiga ston som insjuknar kastar sitt foster sent under dräktigheten, oftast under åttonde månaden.

Håll på dina vaccinationer med PreVet

Om du ser över vaccinationsstatus för din häst/hästar och lägger in nödvändiga påminnelser i PreVet så kommer du inte att missa något av detta.

Gör så här: klicka på ”Ny aktivitet”, välj att skapa ”Påminnelse” samt ämnet ”Vaccination”. Du väljer när du vill bli påmind och om det ska upprepas.

PreVet appen hjälper dig att samla och uppdatera all information om dina djur på ett ställe.

Ladda ned appen för häst

Ladda ned appen för hund och katt